Wednesday, July 10, 2013

Cyst!! PCOS!! Hamil!!

Cyst!! PCOS!!!

Apa ke benda nye Cyst dengan PCOS ni.. Mula-mula aku pun tak tahu U all...
Apa la Cyst ni....Apa la PCOS ni....Semenjak aku mendalami produk SHAKLEE ni...Baru aku kenal apa cyst dan apa PCOS??...

Mereka ini la yang menghantui para-para isteri di awal perkahwinan.. Kalau dah dapat tahu mengalami Cyst atau pun  PCOS ni memang down gila lah...Kalau aku memang dah down dah..Mesti kesian dengan para-para suami yang menunggu kehadiran waris untuk memeruskan keturunan mereka..huhu
Sebelum sebelum ni aku dah terangkan pasal GLA Shaklee... 


Rupa-rupanya GLA Shaklee ni dapat menbantu.. Alhamdulillah..Secara jujurnya benda ajaib ini berlaku pada opismate aku sendiri.. Selepas 3 tahun berkahwin dan doktor sendiri mengesahkan menghidapi PCOS telah cuba mengambil GLA Shaklee ini..Setelah 2 bulan..Beliau disahkan mengandung 4 minggu...Memang saat yang sangat dinantikan oleh pasangan ini...

Apa itu Cyst dengan PCOS ni???

Cyst:

Ovarian Cyst biasa dihadapi oleh wanita muda. Kebanyakan mereka dididapati mengalami ovarian cyst apabila mereka menjalani pemeriksaan ultrasound ketika menghadapi masalah kesuburan.
Ovarian Cyst ini sebenarnya adalah kantung yang mengandungi cecair berada dalam kilang telur ovari. Cecair ini boleh jadi cair seperti air, pekat likat dan ada kalanya mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi. Ia juga mempunyai saiz yang berbeza-beza.
Ovarian Cyst ang normal akan membesar dan pecah untuk mengeluarkan telur ovum ketika ovulasi. Cyst yang pecah ini dinamakan follicle. Jika Cyst ini tidak pecah, saiznya akan bertambah besar dan dinamakan functional ovarian cyst. Ia tidak merbahaya kecuali jika saiznya terlalu besar.



PCOS:

Lebih kurang 80% dari penghidap Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)  mengalami masalah ketidaksuburan atau dikenal juga sebagai mandul (infertiliti)

PCOS merupakan gangguan hormon yang paling tinggi di kalangan wanita yang berada pada peringkat subur. Ia juga menjadi salah satu faktor ketidaksuburan dalam kalangan wanita.

Antara ciri-ciri utama PCOS adalah pengovulan (proses bertelur) tidak berlaku atau tiada pengovulan yang tetap pada setiap bulan. Selain itu peningkatan aras hormon androgen (hormon lelaki) yang berlebihan dalam badan wanita turut menjadi punca.

Gelaja PCOS adalah seperti:-

  • Kedatangan haid yang tidak teratur(oligomenorea) dan kadangkala tu ketiadaan haid(amenorea).
  • Bulu roma berlebihan tumbuh di badan (hirsutisme)
  • Jerawat yang teruk dan kronik
  • Obesiti
  • Keguguran berulang
  • Kulit menjadi lebih gelap (akantosis nigrikan)
  • Botak menyerupai lelaki (male baldness)
Kebanyakan wanita yang menghidap PCOS mempunyai metabolisme yang rendah sehingga menyebabkan masalah berlebihan berat badan (obesiti), terutamanya di kawasan pinggul. Sebenarnya, PCOS merupakan keadaan yang akan dihadapi sepanjang hidup melibatkan semua peringkat umur, bukan sahaja dalam tempoh masa kesuburan.

Gla Shaklee ini In Shaa Allah dapat membantu masalah Cyst dan PCOS ini...



Nak Cepat Hamil???

Antara fungsi GLA adalah menurunkan kolestrol dan ia membantu melegakan sindrom pra haid (PMS) seperti senggugut, dan membantu meningkatkan lendir servik yang berkualiti untuk kesuburan.
GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang berwarna putih telur. Sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni pada waktu waktu subur. Namun tidak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu subur.
Di sini lah fungsi GLA untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk pergi ke uterus, terus ke tiub folopia untuk bersenyawa dengan sel ovum. 
Bukan itu sahaja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak *kena* hari subur pun masih ada can sebab sperma masih ada disitu sampai hari ke-5...

Senggugut!!

Kenapa kita selalu kena senggugut. Ini adalah kerana, apabila mengalami senggugut, ia melibatkan kekejangan pada otot dalam rahim dan sekitarnya. Ini berlaku apabila tubuh seseorang itu kekurangan GLA. 

Jadi U all...GLA Shakee dapat membantu..Jangan tangguh-tangguh kan lagi.





Hubungi/SMS/Wassap/PM
Jaslina
017-2490438




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...