Thursday, November 15, 2012

Cake Chocolate Moist

haloo haloo...
hari ini cuti kan...jadi banyak pulak idea nk tulis ari ni...haha...
hari ini aku nak kongsi resepi kek coklat..

dulu mase aku baru abih sekolah...aku duduk dengan makngah + pakngah aku dekat terengganu (skang da duk kota damansara)...lame jugak la aku duk sane...dulu makngah aku ni suke buat kek...aku pon blajar buat kek coklat ni dengan die...

dulu slalu aku buat..sebab sedap...(puji diri sendiri taw)...cuti deepavali ari tu aku ngn cukcuk xtaw nak buat ape...kitorang ape lagi...belek barang2 nak wat kek tengok ape yang tinggal lagi...skali tengok ade coklat masak..ape lagi..

"jom buat kek coklat"

mule2 search punya search skali jumpe...sebiji cara die macam makngah nye resepi...terus aku pilih yang itu..kerana sudah familiar gitu...hahaha...


Bahan- bahan:

2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 sudu baking powder
1 sudu soda bikarbonat
4 biji telur
2 cawan gula halus1 cawan minyak masak (minyak jagung pon boleh)
1 cawan susu pekat 
1 1/2 cawan air panas
2 sudu esen vanilla

400 gram coklat masak
100 gram susu cair

Cara-cara:

Mula-mula jgn lupe..panas kan oven dulu

start...putar telur, gula halus dan esen vanilla sampai kembang

dah kembang masukkan susu pekat dan minyak masak..putar sehingga sebati..

lepas sebati masukkan tepung gandum, serbuk koko, baking powder dan soda bikarbonat..putar putar dan putar hingga sebati jugak...

lepas itu..u all masuk kan air panas...kali ini hanya kaup2 kan sahaja dengan senduk...

then boleh la dibakar dengan suhu 180 darjah celcius sehingga masak...bakar dalam 20 minit...

untuk coklat pulat...u all just double boil kan sahaja coklat masak dan susu cair...gaul sampai sebati...

akhir sekali curahkan sahaje coklat yg da cair tadi di atas kek yang da di bakar tadi....

nyummy.....

selamat mencuba ye u all..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...