Saturday, November 3, 2012

Bubur Pulut Hitam

Ari ni aku melayan adik aku sorang ni....Ni gara2 aku wassap kt die la ni gambar aku makan bubur pulut hitam...terus die cakap nak buat....

aku cakap kalo nak buat search pastu g beli barang2 die...
ibu cakap pulut hitam ade...Kene cari la...
Disebabkan itu kene la adik kemas rak rempah2 ibu tu...hahaha...menjerit si bucuk tuuu kne kemas...bising2 pon die kemas gak...hahaha


sampai bersila2 die kemas...ni la akibat nye bangun tdo time orang tengah masak...hahaha....

ok2..berbalik pada story sebenar kite....

Bahan2:

Pulut Hitam
Gula Kabung (Gula Melaka pon boleh)
Gula putih
Santan

Pulut Hitam

Ni la rupe gula kabung..sape xkenal tu..kenal2 kan la yeee

Cara2:

Mula2 kite kene rebus dulu PULUT HITAM tu sampai die kembang...lame taw rebus die..memang bertambah air taw....
Lepas pulut hitam tu kembang...masukkan GULA KABUNG + SANTAN
disebabkan gula kabung tu xde la manis sgt...masukkan la GULA PUTIH bagi sesapa yang suke manis2 tu..
akhir sekali u all kene la kaco selalu..ye la..masak santan kan...kaco jangan bagi oecah minyak la eee..agak2 da mengdidih tu sila tutup api yeee...tu pon nak cakap....hahaha


memang pekat la bubur pulut hitam aku ni...sebab banyak tangan dan banyak tukang rase kn...
tapi banayk kali jugak la aku kulu kilir kedapur amik bubur ni..sedap sgt...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...