Saturday, November 28, 2009

jilbab

kesian anak dier......


kisah benar......


Assalamualaikum.

Kisah tentang larangan jilbab bagi anak muda dari seorang ibu.

Seorang pemuda baru sahaja pulang ke rumah. Ia sendirian di biliknya
melepaskan lelah sambil menatap langit yang membiru.

Kesibukan menyelenggarakan ceramah keislaman di masjid betul2
meletihkan.

Suasana hening dan damai di flat kediamannya kerana ramai penghuni masih
belum balik dari kerja.

Dari balik dinding sayup-sayup terdengar perbualan jirannya, seorang Ibu
tua dengan anaknya.

Anak : Ibu..

Ibu : Hmmm?

Anak : BU!

Ibu : APA?

Anak : Mmm, anu.... tadi saya ke masjid dengar ceramah. Ibu dengarlah
ni!

Ibu : IYA! Ibu dengar. Cakap ajalah. Kan ibu tengah sibuk memasukkan
benang
ke jarum ni. Susah pulak rasanya.
Agaknya mata ibu sudah nak rabun...

Anak : Bu!

Ibu : Apa dia? cakap ajelah, Yang?

Anak : Tadi, di masjid seorang ustaz bercerita soal jilbab. Katanya
pakai
jilbab itu wajib. Ibu, mulai sekarang saya mau pakai jilbab. Boleh tak
Bu..?

Ibu : Jangan....

Pemuda dari balik dinding makin menajamkan perhatian pendengarannya.

Anak : Tapi tu perintah Allah. Kalau tidak patuh kita berdosa, Bu. Boleh
ya, saya mau pakai jilbab?

Ibu : Kan ibu kata JANGAN...

Anak : Tapi bu.. bukan lebih baik saya memakai jilbab kerana kerana kita
orang Islam dan sudah tentu dapat menjaga maruah dan harga diri saya...
betul tak bu...? Bolehlah bu..

Ibu : TIDAK!

Anak : Kenapa? Atau ibu terpengaruh sama cerita bohong pasal memakai
jilbab? Kata Ustaz, jilbab itu bukan budaya Arab. Itu Syariat Islam.
Islam
yang sebenar bukan adat. Dari dulu memang diwajibkan demikian, bukan
trend
baru-baru ini aja.

Ibu : Iya, iya Ibu faham tu. Tapi ibu kata JANGAN!

Anak : Jadi Ibu melarang saya nih... Bu, mau tak mau saya tetap akan
pakai
jilbab. Terserah Ibu nak kata apa. Tak perlu taat pada orang tua, kalau
orang tua itu menyuruh maksiat pada perintah Allah.

Ibu : Kamu tak faham-faham lagi ke? Ibu kata jangan, jangan, JANGAN!!!

Anak : WALAU APAPUN JADI BESOK SAYA TETAP PAKAI JILBAB. MUKTAMAD!

Ibu : JANGAN!

Anak : JILBAB!

Ibu : JANGAN!

Anak : JILBAB!!

Ibu : J A N G A N !!!

Anak : J I L B A A A A A A B !!!!

Pemuda tadi sudah tidak dapat menahan keinginannya. Ia terus keluar
bilik
untuk bertemu ibu dan anak itu untuk
membela si anak agar si ibu bersetuju dengan kemahuan si anak. Tangannya
sudah terangkat di depan pintu untuk mengetuk.... namun terdengar lagi
kata-kata dari si ibu....


Ibu : KAMU NI BUDIN, IBU KATA JANGAN, JANGANLAH! KAMU KAN LAKI-LAKI.....
kwang...kwang...kwang...

Pemuda, Si jiran sebelah pun berlalu dengan langkah yang longlai

(hehehe, serius tul baca nampak............... ..aku pun terkena jugak
jadi sekarang korang nye turn lakz ah...LOL)

"lelaki tetap lelaki..... tak leh jadi pompuan. Apa yang Allah sudah
kasi
"." (fullstop) takde "," (comma)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...